PART F | The Culture, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Public

in addressing them: the publication of the photograph of the sister of Sebastian Bowles, >
suggests that the Editors’ Code continues to be breached in relation to children. The reason
for the Editors’ Code is obvious: to those whose chiidren have been unjustifiably exposed to
the public gaze, and tc the children themselves, the damage caused can be significant.

iinorities

8. Representation of women and

Introduction

8.1 A different kind of criticism made by those who submitted evidence to the Inguiry was that
the representation of women and minorities {such as immigrants or asylum seekers), at least
in parts of the press, is discriminatory and ill-considered. What makes these complaints
different from those which precede them is that they are complaints on behalf of classes of
peaple, rather than a series of individuals. Under the complaints system operated by the PCC,
which normally requires an individual complainant who was individually affected by a story,
this kind of complaint was not ordinarily admissible.®® Accordingly, the Inquiry provided
a first opportunity for a number of representative groups to express their cancerns about
discriminatory press reporting.

8.2  The starting point for an accurate examination of this topic is the Editors” Code of Practice,
the relevant provisions of which specify as foliows:3*’

‘It is essential that an agreed code should be honoured not only to the letter but in the

Sull spirit. it should not be interpreted so narrowly as to compromise its commitment
to respect for the rights of the individual, nor so broadly that it constitutes an
unnecessary interference with freedom of expression or prevents publication in the
public interest.

1. Accuracy

The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information,
including pictures.

32. Discrimination

(i} The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual’s race,
colour, religion, gender, sexual orientation or to any form of physical or mental
illness or disability.

(i} Details of an individual’s race, colour, religion, sexual crientation, physical or
mental illness or disability must be avoided unless genuinely relevant to the
story.’

33part F, Chapter 7

8 However, the evidence suggested that exceptions were made to allow representative complaints in certain
undefined circumstances: see, for example, the evidence of Stephen Abell at pp109-111, lines 17-15, http://www.
levesaninguiry.org.uik/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afterncon-Hearing-30-January-2012 .pdf

37 hitp:/ fwww.pec.org.ui/assets/696/Code_of Practice_2012_A4.pdf

660



Chapter 6 | Criticisms of the Cuiture, Practices and Ethics of the Press

8.3

8.4

8.5

8.6

8.7

2.8

in the context of this section of the Report, in theory, it is possible to envisage three types
of complaint to the PCC arising out of these provisions. First, a complaint brought by an
individual of inaccurate, discriminatory and/or pejorative reporting directly relating to him or
her. The vast majority of complaints of discrimination do not fall within this category. Second,
a complaint brought by a group relating te an individual directly identified in the offending
article, where that individual does not wish to bring his or her own complaint. Here, no
issue arises on the Code as such, because the case clearly falls within the language of clause
12; the issue is the PCC’s palicy. Third, a complaint brought by a group, relating to alleged
discriminatory treatment of the group as a whole, rather than any one individual. This type
of complaint does raise an issue on the terminology of the Code because clause 12 refers in
terms to an individual’s personal characteristics, not to those of a group. Put simply, the Code
would clearly be breached if an article attacked Mr Y on the basis that he was a member
of a particular religious group, but it is far less clear that the same breach would occur if
there were no mention, either express or implied, of Mr Y in the article and the attack were
directed at the religious group in general.

A reading of the Code which takes on board its spirit rather than simply the letter probably
does not surmount this difficulty. The only route to finding a violation of the Code in such a
case would be by invoking clause 1, the requirement to be accurate. Some discriminatory
reporting is too subjective and loosely worded to fall foul of this provision, but it is not too
difficult to envisage examples of reporting which would engage it.

Those representing women'’s and minority groups would be entitled to retort that if the Code
as currently worded creates the kind of legalistic difficulties which have just been outlined,
then the solution is a straightforward one: simply amend the Code. The force of this point
is nhoted, but it should be considered in depth by any future regulator, rather than by this
Ingquiry.

The argument has also been put that there is an importantissue of free speechin play here, and
that the pressis entitled to be partisan. Furthermore, matters of taste and decency are outside
the Code, and properly should be. The force of these arguments needs to be recognised, but
only in their proper context. For example, putting to one side issues concerned with domestic
violence, material which is pornographic and demeaning to women does not violate clauses 1
and 12 of the Code, and is readily available in pornographic magazines subject to the general
law. This material is offensive to many, but an issue does arise for consideration as to whether
aregulator of a free press which is entitled to be tasteless and indecent should be intervening
in this sort of area.

On the other hand, most people would argue that obviously racially offensive material,
which on one level might be said to be partisan in tone and content and therefore defensible
as falling within the prerogative of a free press, should be capable of being the subject of
regulatory comment notwithstanding the absence of an ohvious first party complainant. It
must be recognised, however, that there are many cases along the spectrum where reasonable
people will disagree.

At the very least, the issue is both complex and sensitive. The Inquiry heard from a number
of groups who advanced powerful arguments in favour of greater regulation, in particular
for greater balance. Although the Inquiry received much evidence and submission devoted
to the issue of the value of a free press in general terms, few came forward to advance the
contrary case to that put forward by the groups | have mentioned. Sunday Spert (2011) Ltd
has recently filed a series of well-argued and sustained submissions emphasising the free
speech issues and drawing attention to the fact that, in its view, the inquiry has not received

h
ch
[N




PARTF | The Cuiture, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Public

a representative spread of the available factual and opinion evidence. Dominic Mohan, the
editor of The Sun, made a spirited defence of Page 3. He is not to be criticised for doing so,
and many will feel that Page 3 of The Sun raises a taste and decency issue and none other.
The paint | am seeking to make at this stage is that | am alive to all the arguments and to the
fact that, on what might be called the central ground, there is room for reasonable, epposing
points of view.

Representation of women

8.9  Object, the human rights organisation, gave comprehensive evidence to the Inquiry of what
it described as “the sexual objectification of women and girls, and the mainstreaming of
the sex and porn industries in the media and popular culture” > Its evidence focused on
“Page 3 imagery”, namely imagery found in The Sun, the Midweek and Sunday Sport, and the
Daily and Sunday Star, of young {almost always white} women with bare breasts, sometimes
entirely nude and in sexualised poses. Anna Van Heeswijk, representing Object, described “a
gradient of extremity running from the Sun to the Daily Star to the Sport”:*? although Page 3
imagery is limited to page 3 of The Sun, it is found on many more pages in the Daily Star and
yet more still in the Sport. Indeed, The Sport contains a self-explanatory “nipple count” which
often numbers over 100.%° In each of these titles, the posed photographs of topless women
may be accompanied by stories including ‘up-skirt’ photographs, and extensive advertising
for sex web cams, pornographic DVDs and ‘escort agencies’.*

8.10 Ms Van Heeswijk considered there was “no marked difference between the content which
exists within... classified pornographic materials and the conlents within some of these
mainstream Page 3 tabloids”.*? This may be putting it high with regard to The Sun, but it
would be hard to disagree when looking at the coverage in the other fitles. The front page of
the Midweek Sport from 16 November 2011, for example, contained a full page photograph
of a glamour model in a small red bikini, with her legs akimbo. Beside that photograph was a
headline, “Top 50 Glamour Babes Ever — 8 page topless pullout”. To the top right of the page
was a headline, “Pippa’s Amazing Bum Pic — Shock New Photo Inside”. To the bottom left was
a censored photograph with the headline “Jess Goes Topless — Jungle Babe Bares Boobs —
Uncensored”. At the very bottom of the page was the headline, “Two Free XXX Sex DVDs for
every reader” .’

g.11 MsVan Heeswijk argued that this type of material should not be on sale alongside other daily
newspapers, but should be limited to the ‘top shelf’ alongside pornographic material. She
noted:***

“Page 3 imagery is already prohibited in the workplace under sexual harassment
legisiation (set out most recently in the Equalities Act 2010), and it is restricted
from broadcast media before the 9pm watershed. It would therefore be logical to
recommend thot Page 3 images which are considered undcceptable in the workplace,

38 1, para 2, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Witness-statement-of-Anna-van-

Heeswijk.pdf

359 1, para 5, ibid

360 51, para 8, ibid

3153, para 9 and 14, ibid

2517, lines 17-25, Anna Van Heeswijk, http://www.levescninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-
of-Morning-Hearing-24-Jlanuary-2012.pdf

363 http://www.ohject.org.uk/files/Exhibit%2021a.pdf

36413 para 18-19, http://wwwilevesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04 /Witness-statement-of-Anna-van-
Heeswijk.pdf



Chapter 6 | Criticisms of the Culture, Practices and Ethics of the Press

and which would not pass the pre-watershed test for television, shoufd not be
displayed in newspapers which are sold at child’s eye level with no age-restriction.
These recommendations would allow for consistency in media requlation when it
comes to keeping hormful materials out of the mainstream and away from children.”

8.12 It is hard to argue against that in respect of some of the material contained in the Sport at
least, but the regulation of the sale of explicit print material does not fall directly within the
scope of this Inquiry. Of greater potential concern to the Inquiry is the degree to which the
images may reflect a wider cultural failure to treat women with dignity and respect and/or a
practice which, intentionally or not, has the effect of demeaning and degrading women.

8.13 In respect of Page 3 imagery, there are a range of arguments. There are those, like Object
and the recently formed internet group “No More Page 3”, who argue that the persistent
representation of topless young wemen on the pages of national newspapers is inherently
degrading and demeaning. By contrast, there are those like Mr Mohan, who argue that Page
3 is “neither harmful nor offensive”, and satisfies the demands of a readership.**® Somewhere
in between are those who argue that Page 3 is simply an anomaly: out of place in the 21
century where a woman is just as likely as a man to purchase (or edit) a tabloid newspaper,
or lead the country.

8.14 The arguments between those who adopt each viewpoint will continue. But for the purposes
of this Inquiry, the interesting point is that it was not Page 3 per se which gave rise to the
core complaints made by women’s groups. Instead, it was a general attitude which was
found throughout the pages of those tabloids which contained images of semi-naked women
{referred to as ‘Page 3 tabloids’), and of which Page 3 was only one example. Object, along
with cther organisatiens such as Turn Your Back on Page 3, Eaves Housing for Women, and
the End Violence Against Women Coalition argued that Page 3 imagery was part of a broader
culture of objectification and sexualisation of women in those newspapers. Ms Van Heeswijk
wrote:

“This pervasive objectification and sexualisation of women is not restricted to the
portrayal of the Page 3 models or to the Page 3 type feature. Rather, to varying
extents, it influences the way that almost all women are portrayed in Page 3 tabloids,
including female celebrities. Examples include an article in the Daily Star on the size
of “15 year old” Charlotte Church’s breasts (“She’s a big girl now... Child singing
sensation showed just how quickly she’s grown up after turning up at a Hollywood
bash looking chest swell”). This is juxtaposed with commentary of outrage against
the satirical “sting” Brass Eye documentary’s “Paedophile special” (Exhibit 4). More
recent examples include a feature in the Sport commenting on the genitalia of a
female newsreader which it describes in derogatory terms. (Exhibit 5)"356

8.15 Both of the examples given in that passage support the broader points made by Ms Van
Heeswijk and others. First, the unfortunate juxtaposition of the article expressing outrage at
a satirical programme on paedophilia and an article commenting on a 15 year-cld’s breasts
exposes a hypocrisy in relation to the sexualisation of young girls and women that is seen
beyond the Page 3 tabloids: some have commented on the awkward co-existence of the Daily
Mail’s support for “traditional values” with the Mail Online’s “sidebar of shame”. Second, the
article commenting an the genitalia of a female newsreader supports the view that some

IS np1-2, paras 2-11, hitp:/fwww.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Secand-Witness-Statement-at-

Dominic-Mohanl.pdf
3511, para 10, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Witnass-statement-of-Anna-van-
Heeswijk.pdf

[9)]
wy]
[$8]



PARTF | The Culture, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Public

Page 3 tabloids apply a demeaning and sexualising lens beyond those who choose to appear
in their pages with breasts exposed: even the most accomplished and professional women
are reduced to the sum of their body parts.

8.16 Object’s submission to the Inquiry gave examples of the sexualisation or demeaning of
women from articles in The Sun, the Daily Star, and the Sport over a single week in November
2011. The articles exhibited demonstrated the “gradient of extremity” from The Sun through
the Daily Star to the Sport, but all three titles contained what can only be described as
objectifying material **” All three included numerous articles with no other purpose except
to show an image of a scantily clad or topless woman: see, for instance, The Sun’s articles
Jess takes the plunge” and “Celeb beauty gets ‘em out’. All three titles included articles with
no purpose other than to attach a photograph of, and describe in derogatory language, a
woman’s breasts or bottom: see the Daily Star’s article about “getting a massive pervy eyeful
of [a celebrity’s] pert ass”, or the Sport’s article Jugs and Jury’. All three contained large scale
advertisements for pornography and/or escort services. And all three included articles which
appeared to eroticise violence against women.

8.17 This final category of article was forcefully criticised by the End Violence Against Women
Coalition and Eaves Housing who both argued that there was a tendency in parts of the press
to trivialise and/or sexualise violence against women.**® One of the examples identified from
The Sun was an article entitled ‘Bodyguards for battered Towie sisters’ reporting acts of serious
violence upon two sisters, accompanied by a picture of one of them in an erotic pose in her
underwear.®*? A similar example from the Sport was an article, adjacent to a photograph of a
large breasted, topless model, about a man who had committed a sexual offence by groping
a woman's breasts.*” A further example from the Sport involved a comment piece expressing
the writer’s desire to have sex with a celebrity, but joking that the only way that would happen
was if he raped her.*”* Many more examples were made available to the Inquiry.?”

8.18 The evidence as a whole suggested that there is force in the trenchant views expressed by
the groups and organisations who testified to the Inquiry that the Page 3 tabloid press often
failed to show consistent respect for the dignity and equality of women generally, and that

_there was a tendency to sexualise and demean women. That failure is particularly clear in the
pages of the Sport, which is, in my view, hardly distinguishable from the admittedly ‘softer’
end of top-sheif pornography. But it exists to a lesser degree in the Daily Star and The Sun.
For The Sun, at least, it is a failure of consistency, rather than a general failure to show respect
for women. The Sun has campaigned admirably against domestic violence, rape, and size zero
models.?” But it is clear that those campaigns have, perhaps uncomfortably, sat alongside
demeaning and sexualising representations of women,.

37 pp 5-19, http://www.object.org.uk/files/The%20Leveson%20inquiry%20-%200BIECT%20and % 20Turn%20Your%20
Back%200n%20Page%203%20J0int%20Submissian(3).pdf

*8 The Inquiry noted that the evidence suggested that this tendency was not limited to the Page 3 tabloids, but on the
evidence as a whole concluded that a broad criticism relating to the representation of women could not be sustained
against other newspapers

*%The Sun, example 12, http://www.object.org.uk/files/The%20Levesan%20inguiry%20-%200BJECT%20and% 20
Turn%20Your%20Back%200n%20Page%203%20)oint%20Submission(3).pdf

*®The Sport, example 17, http://www.cbject.org.uk/files/The%20Levason%20inquiry%20-%200BJECT%20and%20
Turn%20Your%20Back%200n%20Page%203%20l0int%20Submission{3}).pdf

L The Sport, examyle 8, http://www.object.org.uk/files/The%20Levesend%20inguiry%20-%200BJECT%20and%20
Turn%20Your%208ack%200n%20Page%203%20l0int%20Submission(3).pdf

372 See http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Witness-Statement-of-Heather-Harvey. pdf;
http://www.leveseninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/End-Vialence-Against-Wormen-Coalition-Submission.
pdf

37 pp1-2, paras 12-19, hitp://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Second Witness-Statement-
of-Dominic-Mohanl.pdf



Chapter 6 | Criticisms of the Culture, Practices and Ethics of the Press

2.19 Importantly, these criticisms of the Page 3 tabloids de not derive from the fact those
newspapers contain an image of a topless woman on Page 3 {or not only from that fact).
They are criticisms for which evidence can be found on a reading of ali the pages in those
newspapers as a whole. They are also supporied by the response that the tabloids have made
to those who have crificised Page 3.

8.20 When Clare Short MP campaigned against Page 3 in the 1880s she was described by The
Sun as “fat”, “ugly” and “jealous of beautiful women”.** When the Rt Hon Harriet Harman
proposed legislation to ban Page 3 in 2010, she was described as a “harridan” and a “feminist
fanatic” on a “furious rant”.?® Similarly, when ex-Equalities Minister Lynne Featherstone
MP raised the issue in Government, she was described as a “battleaxe” and her proposal to
limit children’s ability to purchase newspapers containing topless women was described as a
“potty plan”.?’® Describing the female critics of Page 3 as fat, ugly, jealous, feminist fanatics,

harridans, and battfeaxes goes some way to proving their point.

8.21 Thus far, these criticisms have been considered at a level of some abstraction; it remains
necessary to bring the debate back to the terms of the Code, and to the considerations
foreshadowed in the introductory observations to this section. The article, ‘Bodyguards for
Battered Towie Sisters’ may well infringe clause 12 of the Code as currently drafted, but the
majority of the material discussed under this sub-heading probabiy does not. The impact of
discriminatory or prejudicial representations of women in the Page 3 tabloids is difficult to
judge. There is credible evidence that it has a broader impact on the perception and role of
women in saciety, and the sexualisation of society generaily,*” although submissions from
Sunday Sport (2011} Ltd refer to the range of academic opinion on the issue. Suffice to say,
that this Inquiry is not the place to analyse, let alone reach conclusions on these matters.

£.22 That said, these are important and sensitive issues which merit further consideration by
any new regulator. What is clearly required is that any such regulator has the power to take
complaints from representative women’s groups. Consideration should also be given to Code
amendments which, while protecting freedom of speech and the freedom of the press, wouid
equip that body with the power to intervene in cases of allegedly discriminatory reporting
and in so doing reflect the spirit of equalities legislation.

Representation of minorities

8.23 The Inquiry received a range of submissions from minority groups, as well as individuals
raising similar points on behalf of groups; the full range of these submissions is available on
the Ingquiry website. Of necessity, the summary below draws on a selection of the submissions
that were received, but the points will be equally relevant to many of the others who wrote in
and, indeed, many other groups who did not take the opportunity to do so.

2™ hitp:/ fwww.object.org.uk/files/Exhibit%201 1a.pdf

375 http:/ fwww.object.org.uk/files/Exhibit%201 2.pdf

76 http:/ fwww.ohject.org.uk ffiles/Exhibit%2014. pdf

¥775ee Theme 1 of the Bailey Review: ‘Letting Children Be Children: the Report of an Independent Review of
the Commercialisation and Sexualisation of Childhood’, https://www.education.gov.uk/publications/standard/
publicationDetail/Pagel/CM%208078

o
ay
L



PARTF | The Culture, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Pubtlic

Transgender

8.24 Trans Media Watch (TMW) provided evidence to the Inquiry of disturbing and intrusive
reporting of transgender and intersex issues by parts of the press.3”® They wrote:*”

“The media — and the tabloid press in particular — has played a powerful rofe in
creating and sustaining o climate of prejudice against transgender people. Worse...
instances in which the tabloid press has created situations in which very vulnerable
people {including transgender children) are “monstered” and face public abuse or the
threat of violence are not hard to find. Nor is it difficult to discover stories in which
transgender people have had their privacy shemelessly invaded, personal detoils that
could place them in grave danger revealed (either unethically or even iflegalfy), or lies
circulated about them by the press. Entirely innacent individuals have been forced
out of jobs and homes, even received death threats, an the basis of coverage in the
Brifish press.

JF

Whilst an occasionally more sympathetic piece might appear, in a “human interest
setting, the tabloid press (especially) has consistently expressed almost no interest in
behaving with human decency towards transgender people.”

8.25 The organisation said thatthe tabloid press in particular tended to fit stories about transgender
issues within one of three categories: “trans as fraud”, “trans as undeserving” and “trans as
deviant and deserving of parody”. To that list might be added “the outing of transgender
people”. TMW provided to the Inquiry many examples of these kinds of stories. Within this
report it is possible to refer to only a few, but the examples which follow are by no means
aberrations.

8.26 Within the categories “trans as fraud” and “trans as undeserving” was an article published
in the Daily Express and titled ‘Half Man Gets New Breasts {(and guess who's paying £78k)’.
TMW said the article was not only inaccurate (the cost of gender reconstruction surgery is
nowhere near as high as £78k}, but it was also part of a narrative adopted by much of the
tabloid press presenting transgender people as undeserving frauds using public money for
illegitimate means.’® An article with a similar theme was exhibited from The Sun entitied
‘Operation Sex Swap: MOD paying for troops’ gender surgery’ !

8.27 Within the category “trans as deviant and deserving of parody”, TMW highlighted The Sun’s
“Tran or Woman' quiz, where readers were provided with a series of photographs and asked to
guess whether the subject was transgender or not.3 It further highlighted a tendency for the
tabloid press to use comedic, demeaning or ridiculing language in stories about transgender
peaple. Examples were The Sun’s use of genital-based puns in the headlines Dad of two
driver changes gear in sex swap’*® and The Scottish Sun’s Sex swap mechanic goes nuts
at medics™** or the use of derogatory words such as “tranny”. In respect of the Daily Mail,
TMW noted its tendency to report on transgender people as though the category were false
or unreal: it frequently used inverted commas around the words ‘transgender people’, and
referred to transgender women as “men” and transgender men as “women”.3%

378 hitp://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012 /02 /Submission-by-Trans-Media-Watch.pdf; hitp://
www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/03/Supplemental-Submission-by-Transmedia-Watch1.pdf
#7907, hitp:/ fwww.leveseninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2032/02/Submission-hy-Trans-Media-Watch.pdf

380 15p15-16, http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Submission-by-Trans-Media-Watch. pdf
381921, ibid

82414, ibid

33912, ibid

81913, ibid

385917, ihid

666



Chapter 6 | Criticisms of the Culiure, Practices and Ethics of the Press

8.28 The final category — the outing of transgender people — was perhaps the most disturbing,
given the very damaging effect this can have on individuals. Helen Belcher of TMW told the
Inquiry that The Sun’s ‘Dad of two driver changes gear in sex swap’ story was written without
permission and without reference to the subject of the story. The photograph was similarly
published without permission. Ms Belcher said:3%

“The piece was rewritten so it looked as though the subject had colluded with the
Sun. The first the subject knew was when the Sun published it. It caused her immense
distress. It also caused her children huge distress, because they thought that she had
sold her story or was behind her story in some way, and she had nothing to do with
the story whatsoever. It is a pure expose. There is no public interest.”

8.29 Two further examples were referred to in TMW’s second submission. First, on 12 February
2012, The Sun had revealed the story of {allegedly)} the UK’s first transgender male to give
birth.**” Faced with an unwillingness {or inability) of transgender groups to identify the man,
The Sun chose to pubtlish a call for the public to identify the person concerned and offered
a reward for information. Eventually, once identified, the individual was door-stepped by a
journalist.*® The Sun published stories revealing his identity, and other newspapers, including
the Daily Mail, published comment pieces about the “freakish” and “revolting” thought of a
man giving birth.’®

8.30 Second, on 20 February 2012, the Daily Mail published a story about a five year oid child
who had been diagnosed with Gender Identity Disorder. There was perhaps a public interest
in the story itself, but included within the story was alsa the child’s name, date and place
of birth, birth certificate, photographs of the child and the name of the school and hospital
she attended.>® It was unclear what form of consent was received to publish the story, but it
seems inconceivable that the child’s parents would have granted consent for what followed.
In several follow-up articles, the Daily Mail criticised the child’s “misguided” parents for their
“nonsense” in allowing the child to be diagnhosed with a disorder, criticised the school for
profligate spending of resources to provide a gender neutral {oilet in the child’s school, and
used the child’s case (and photographs) as an example to debunk the politically correct rise
of an “industry” which encourages trans-sexualism.¥:

8.31 The critical comments made in the follow-up pieces, although on occasion uninformed and
potentially misleading, might well have been justified as fair comment on a matter of public
interest. However, in the context, they were comment pieces which were directly related
to an identified, photographed and vulnerahle child. Each piece republished the same large
photographs of the five year old as part of the article, and the impact of the reporting as a
whaole may well have heen tremendously damaging. As TMW noted:*?

385 np47-48, lines 20-10, Helen Belcher, http://www.levesoninquiry.arg.uk/wp-cantent/uploads/2012/02/Transcript-of-
Afternoon-Hearing-8-February-2012.pdf

*87 hitp://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/03/Supplemental-Submission-by-Transmedia-
Watchl.pdf

*88 b5, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-contant/uploads/2012/03/Supplemental-Submission-by-Transmedia-
Watchl.pdf

389 ppo-11, http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-cantent/uploads/2012/03/Supplemental-Submission-hy-
Transmedia-Watchl.pdf

*0http:/ fwww.leveseninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/03/Supplemental-Submission-by-Transmedia-
Watchi.pdf

¥ pp16-24, ibid

32 5p4-5, ikid

667



PARTF | The Culiure, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Public

“TMW recognises that many more children report gender variant episodes than turn
out to be trans. However, when a child expresses a strong level of distress about their
gender, severe psychological issues can result if left untreated. It is entirely possible
that Z may decide as she grows older thot she wishes to revert to being a boy. If that
scenario does arise, the level of press exposure is likely to make that decision far
harder to take. There is significant concern about giving someone like this so much
exposure, especially when they are vulnerable. Paradoxically this is a concern that the
press has also expressed, but their rush to publish seems to be paramount.”

8.32 On the basis of the evidence seen by the Inquiry, it is clear that there is a marked tendency in
a section of the press to fail to treat members of the transgender and intersex communities
with sufficient dignity and respect; and in instances where individuals are identified either
expressly or by necessary implication perpetrate breaches of clause 12 of the Code. Parts of
the tabloid press continue to seek to ‘out’ transgender people notwithstanding its prohibition
in the Editors’ Code. And parts of the tabloid press continue to refer to the transgender
comimunity in derogatory terms, holding transgender people up for ridicule, or denying the
legitimacy of their condition. Although the Inquiry heard evidence that parts of the tabloid
press had “raised [its] game in terms of transgender reporting”,*** the examples provided by
TMW of stories from the last year demonstrate that the game needs to be raised significantly
higher.

8.33 The press has shown itself quite capable of doing so: 30 years ago, an Inquiry into the culture
practices and ethics of the press was likely to have seen a deluge of complaints relating to the
representation of homosexuals in the press.’®* The fact that only a very few such complaints
were received by this Inquiry may reflect the press’s ability to put its own house in order.
Alternatively, it may simply reflect that society had changed and the press has been forced
to keep up.

Ethnic minorities, immigrants and osylum seekers

8.34 It seems that a raising of the game is also required in relation to the representation of
some ethnic minorities, immigrants and asylum seekers. The Joint Council for the Welfare
of Immigrants drew the Inquiry’s attention to a recent report from the Council of Europe’s
Commission on Racism and intolerance, which stated:3%

“[ECRI] notes with concern that Muslims, migrants and asylum seekers Gypsies/
Travellers are regularly presented in a negative light in the mainstream media, and
in particular the tabloid press, where they are frequently portrayed, for example, as
being by definition associated with terrorism, sponging off British society, making
bogus claims for protection or being troublemakers. ECRI is concerned... fabout] the
racist and xenophobic messages themselves that are thus propagated in the media...”

835 This conclusion, and in particular, the identification of Muslims, migrants, asylum seekers
and gypsies/travellers as the targets of press hostility and/or xenophobia in the press, was
supported by the evidence seen by the Inquiry.

93 pp128-129, fines 11-11, Dorminic Mohan, http://www.levesoninquiry.org. uk/wp-content/uploads/2012/02/
Transcript-of-Afternoon-Hearing-7-February-2012. pdf

394527, lines 12-25, Tony Blair, http://www.levesoninquiry.crg.uk/wp-content/uploads/2012/05/Transerint-of-
Morning-Hearing-28-May-2012 . pdf;

2 The Treatment of Asylum Seekers - Tenth Report of Session 2006-07, quoted at para 1, hitp://www.levesoninguiry.
org.uk/wp-content/uploads/2012/03/Submission-by-Joint-Council-for-the-Welfare-of-Immigrants.pdf



Chapter 6 | Criticisms of the Culture, Practices and Ethics of the Press

2.36

8,37

g.38

In relation to alleged discrimination of Muslims, the Muslim advocacy group ENGAGE shared
its concern that the last decade had seen, within parts of the tabloid press, an increase in
Isiamophobic and discriminatory coverage of Muslim issues. It drew the Inquiry’s attention
to numerous headlines referring to Muslims, or Muslim practices, in alarmist and sensational
terms. It noted, amongst others, the following headlines, which appeared to have little factual
basis but which may have contributed to a negative perception of Muslims in the UK: ‘Muslim
Schoaols Ban Our Culture’; ‘BBC Puts Muslims Before You!’; ‘Christmas is Banned: It Offends
Musiims’; ‘Brit Kids Forced to Fat Holal School Dinners!’; ‘Muslims Tell Us How To Run Our
Schools’ 3%

The organisation submitted to the Inquiry a summary of some of its complaints to the PCC
since December 2007 relating to inflammatory and inaccurate reporting. The articles of which
Engage had complained included:

(a} a Daily Star article entitled ‘Poppies banned in Terror Hotspots’, which suggested that
a ban on the sale of Remembrance Day poppies had been imposed in certain Muslim
populated areas, where no such ban existed.>’

{h) A Daily Star article entitled ‘Muslim only public loos’, which suggested that a local
authority planned to build new public toilets, with taxpayer money, for the exclusive
use of Muslims, when this was a simple fiction.?%

{c) A Daily Express article entitled ‘Muslim plot to kill the pope’, which reported on a non-
existent plot.3®

(d) A Daily Mail article entitled ‘Cafe wins fight to fry bacon after Muslim complaints’ which
implied that complaints to a local authority which had sparked enforcement action by
planning officers had been made by Muslims, when that was not the case.*®°

ENGAGE also drew the Inquiry’s attention to complaints made by others to the PCC in relation
to articles alleged to he discriminatory or inaccurate in their reporting of Muslim issues. Those
complaints included:

{a) A complaint from ummah.com in relation to an article in The Sun alleging a Muslim
plot to kill prominent British Jews. The basis of the article was an apparently extremist
posting on the ummah.com website. Investigations revealed that the posting had
in fact been fabricated by The Sun’s “anti-terror expert” and the stary had no basis
whatsoever,*®

{b} A complaint from the Ummah Welfare Trust, an international relief and development
charity, in relation to a Daily Express article alleging connections between the charity and
terrorist organisations on the UN’s proscribed list. There were no such connections.*®?

396
P

pdf
397

p33-34, para 36, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Second-Submission-by-Engage.

p2, hiip://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012 /02 /First-Submission-by-Engage.pdf. The editor of

the Daily Star was asked about a similar article which related to the burning of poppies; p65, fines 6-13, Dawn Neesom,
http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/upltoads/2012/01/Transcript-of-Morning-Hearing-12-January-2012.pdf;
and other articles in a similar tone. She denied that the paper had an anti-Muslim agenda.

398 04 hitp://www.levesaninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/First-Submission-by-Engage.pdf . The PCC
upheld a complaint in relation to this article.

399

p3, hito://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02 /First-Submission-by-Engage.ndf

4009934, ibid
0 ppas ihid
#0254 hid

66S




PARTF | The Culture, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Public

8.39

8.40

8.41

8.42

ENGAGE’s representative, Inayat Bunglawala, was of the view that the articles complained of
had the cumulative effect of increasing prejudice against Muslims. However, he went further:
his view was that the headlines identified, and the decisions to place those articles on the
front page of the newspapers, were deliberate, and were intended deliberately to increase
such prejudice.’® He indicated that many of the headlines had been used by the far right to
further its racist propaganda.*®

The Daily Telegraph’s Peter Oborne shared some of these concerns. His pamphlet ‘Muslims
Under Siege’ was instructive,*® It recalled a story published in The Sun with the headline
‘Brave Heroes Hounded Out’ which told how “Musiim yobs” had wrecked a house to prevent
British soldiers returning from Afghanistan from moving in. In his pamphlet, Mr Oborne noted
that millions of Sun readers reading the article would have felt justified anger and contempt
for “the violent and treacherous Muslims who had carried out such a disloyal act against
brave British soldiers. But there was one very big problem with the Sun story... there was no
Muslim involvement of any kind.” The pamphlet continued:*%®

“What the Sun had done was to take a local story about a piece of vandalism,
probably caused by local snobbery about the presence of soldiers ~ and convert it

- into another kind of story altogether about evil Muslims. This case is far from unique.
As we discovered while researching this pamphlet, is in fact typical of reporting of the
Muslim communities across large parts of the mainstream British media.”

Suleman Nagdi MBE, representing the Federation of Muslim Organisations, considered that
“certain tabloid papers have reported on issues concerning Muslims with alack of accountability
which has resulted in a climate of hostility in both the reporters and the readership”*®’ He
thought that some articles were explicitly discriminatory, but drew the Inquiry’s attention
to the conclusions of a study published by Paul Baker of Lancaster University entitled ‘The
Representation of Muslims in the British Press 1998-2009. This concluded:**

“More common than the expressly negotive representation of Muslims, was a
more subtle set of implicitly negative representations, with Muslims often being
“collectivised” via homogenising terms like “Muslim world” and written about
predominantly in contexts to do with conflict, terrorism and extremism.”

Other academic research seen by the Inquiry supports that view. In its briefing note for the All
Party Parliamentary Group on islamophobia, ENGAGE drew attention to a report by the Cardiff
School of fournalism, Media and Cultural Studies which had reviewed the representation of
British Muslims in the press between 2000 — 2008.*® That report concluded:"*®

“In sum, we found that the bulk of coverage of British Muslims — around two thirds
— focuses an Muslims as a threat {in relation to terrorism}, a problem (in terms of
differences in values) or both (Musfim extremism in general).

493 h34, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-cantent/uploads/2012/02/Second-Submission-by-Engage.pdf

494 523, lines 21-10, Inayat Bunglawala, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-
of-Afternoon-Hearing-24-lanuary-2012.pdf

405 bt/ fwwiw. levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/05/Exhibit-PO1-to-Witness-Statement-of-Peter-
Obarne.pdf

408 013, ibid

407 01, hitp://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Submission-by-Suleman-Nadgdi-MBE-DIL.pdf
40812, ibid

40 naore K, Lewis P, Lewis ), Tmages of Islam in the UK: The Representation of British Muslims in the

Nationa! Print Mews Media 2000-2008": http://wwwirr.arg.uk/pdf/media_muslims.pdf

03 hitp://www.irnorg.uk/pdf/media_muslims.pdf




Chapter 6 | Criticisms of the Culture, Practices and Ethics of the Press

-The language used about British Muslims reflects the negative or problematic
contexts in which they tend to appear. Four of the five most common discourses used
obout Muslims in the British press associate Islam/Muslims with threats, problems
or in opposition to dominant British values. So, for example, the idea that Islam is
dangerous, backward or irrational is present in 26% of stories. By contrast, only 2%
of stories contained the proposition that Muslims supported dominant moral values.

Simifarly, we found that the most common nouns used in relation to British Muslims
were terrorist, extremist, Islamist, suicide bomber and militant, with very few positive
nouns {such as ‘scholar’) used. The most common adjectives used were radical,
fonatical, fundamentolist, extremist and militant. Indeed, references to radical
Muslims outnumber references to moderate Muslims by 17 to one.”

8.43 Mr Peppiatt suggested that this type of unhalanced reporting was motivated by circulation.
One of the keys reasons he cited for resigning from the Daily Star was what he perceived
as its Islamophobic agenda. He said that he experienced a top down pressure to unearth
stories which fit within what was described as the Daily Star’s “narrative” (“immigrants are
taking over, Muslims are a threat to security”); the factual basis for a story was less important
than that narrative. Mr Peppiatt said he was personally responsible for writing the fictional
“Muslim only public loos” story. Althcugh the newspaper was aware that the story was not
true, an editorial decision was taken to publish anyway. Similarly, Mr Peppiatt described an
article he wrote on plans to require Sikhs to remove their turbans at airport security, for
fear that Islamic terrorists might disguise themselves as Sikhs. There was no factual basis for
that story either, but Mr Peppiatt invented quotes from a “security source” to lend an air of
credibility.*?

8.44 The overall picture is more nuanced than witnesses such as Mr Peppiatt have been prepared to
accept. The Daily Star submitted a lever arch file containing a bundie of what it described were
‘pro-Muslim” articles; although | would not necessarily agree with that precise designation,
the broad sentiment is wholly accurate. Here, a quantitative assessment is inappropriate;
the Inquiry could not begin to reach judgments as to the proportion of ‘pro-Muslim’ against
‘anti-Muslim’ pieces.

8.45 In any event, that would be to miss the point. It is not as if the ‘pro’ articles somehow cancel
out or fall to be weighed in the balance against the ‘anti’: the real point is whether arficles
unfairly representing Muslims in a negative light are appropriate in a mature democracy which
respects both freedom of expression and the right of individuals not to face discrimination.
The evidence demonstrates that sections of the press hetray a tendency, which is far from
being universal or even preponderant, to portray Muslims in a negative light. As with
the case of discrimination against women discussed above, issues arise in relation to the
interpretation and application of clause 12 of the Editors’ Code, and the arguable need to
identify an individual target of discrimination, but the key point which falls to be made in the
present context is the need for a regulator with the ability and power to grapple with these
issues and set appropriate standards.

8.46 The tendency identified in the preceding paragraph is not limited to the representation
of Muslims and applies in a similar way to some other minority ethnic groups. The Joint
Council an the Welfare of Immigrants, the Migrant and Refugee Communities Forum, and
the Federation of Poles in Great Britain gave evidence that supported and complemented
each other. Together, their evidence suggested that the approach of parts of the press to

M1 4y1n17-20, lines 25-4 & pp32-38, lines 7-20; Richard Peppiatt, http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/
uploads/2011/11/Transcript-of-Morning-Hearing-29-November-2011.pdf



PARTF | The Culture, Practices and Ethics of the Press: the Press and the Public

migrants and asylum seekers was one of advocacy rather than reporting: some newspapers
expressed a consistently clear view on the harm caused by migrants and/or asylum seekers
{often conflating the two) and ensured that any coverage of the issue fit within that narrative.

8.47 It is unquestionably right that, in relation to inherently political questions like immigration
and asylum, editors and journalists are entitled to express their strongly held views in their
newspapers. However, the cancerns raised by the various witnesses were not limited to the
expression of views, but included allegations of wilful blindness to the {lack of) truth of stories
which fit with a newspaper’s adapted viewpoint. Stories which are factually incorrect clearly
raise issues under clause 1 of the Code regardless of clause 12. The organisations drew the
Inquiry’s attention to the follow as examples:

(@) The Sun’s story headlined “Swan Bake”, which alleged that gangs of Eastern European
asylum seekers were killing and eating swans from ponds and lakes in London.
Unidentified people were cited as witnesses to the phenomenon, but it seemed there
was no basis fo the story: the Sun was unable to defend the article against a PCC
complaint.*?

{b) The DailyStar’s article headlined “Asylum seekers eat our donkeys.” The story told of the
disappearance of nine dankeys from Greenwich Royal Park. The police were reported as
having no idea what had happened to the donkeys but, in a piece of total speculation,
the story went on to claim that donkey meat was a speciality in Somalia and Eastern
Europe, that there were “large numbers of Somalian asylum-seekers” in the area and
some Albanians nearby, and concluded that asylum seekers had eaten the donkeys.*3

{c) The Daily Mail’s erroneous report that a judge had aliowed an immigrant to remain in
the UK because “the right to family life” protected his relationship with his cat.**

8.48 Itis one thing for a newspaper to take the view that immigration should be reduced, or that
the asylum and/or human rights system should be reformed, and to report on true stories
which support those political views. It is another thing to misreport stories either wilfully
or reckless as to their truth or accuracy, in order to ensure that they support thase political
views. And it does appear that certain parts of the press do, on occasion, prioritise the political
stance of the title over the accuracy of the story. Ms Stanistreet, on behalf of the NUJ, gave
evidence as follows:"5

“Journalists that [ spoke to in the course of collating this testimony painted a disturbing
picture of the nature of the day to day sentiments expressed by senior editoriol staff-
such comments give an insight into the approach taken on coverage of race and
ethnicity. These included a reporter being told by the news editor to “write a story
about Britain being flooded by asylum-seeking bummers”; instructions to “make
stories as right wing as you can”; a reporter being told to go out and find Muslim
women to photograph with the instruction: “Just fucking do it. Wrap yourself around
a group of women in burkas for a photo”.

H2 7, ihid

307, ihid

1 pp2-3, http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/03/Submission-hy-laint-Council-for-the-
Welfare-cf-Immigrants.pdf

*5p7, para 19-20, http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/02/Second - Witness-Statement-of-
Michelle-Stanistreet.pdf



Chapter 6 | Criticisms of the Culture, Practices and Ethics of the Press

8.49 Although the weight to be given to this anonymous evidence is necessarily limited, it coheres
with the evidence given by Mr Peppiatt and Mr Chorne, and is consistent with the kinds of
compliaints made by the Joint Council on the Welfare of lmmigrants, the Migrant and Refugee
Communities Forum, the Federation of Poles in Great Britain, ENGAGE and Mr Nagdi. That
evidence suggested that, in relation to reporting an Muslims, immigrants and asylum seekers,
there was a tendency for seme titles to adopt a sensationalist mode of reporting intended to
support a world-view rather than to report a story. The evidence given by the Irish Travelier
Movement in Britain suggested a similar approach to gypsy and traveller issues.”6

8.50 Itis important to reiterate that the evidence was not ali bad: there were many examples of
titles with responsible and positive reporting on these issues, and even within the section
of the press identified for criticism, there was evidence showing a complicated picture. For
example, although the Daily Mail has been criticised for its reporting of some minority issues,
its Stephen Lawrence campaign demonstrated a newspaper committed to tackling and
condemning racism.

8.51 Nonetheless, when assessed as a whole, the evidence of discriminatory, sensational or
unbalanced reporting in relation to ethnic minorities, immigrants and/or asylum seekers, is
concerning. The press can have significant influence aver community relations and the way in
which parts of society perceive other parts. While newspapers are entitled to express strong
views on minority issues, immigration and asylum, it is important that stories on those issues
are accurate, and are not calculated to exacerbate community divisionsorincrease resentment.
Although the majority of the press appear to discharge this responsibility with care, there are
enough examples of careless ar reckless reporting to conclude that discriminatory, sensational
or unbalanced reporting in relation to ethnic minorities, immigrants and/or asylum seekers is
a feature of journalistic practice in parts of the press, rather than an aberration.

8.52 Overali, the evidence in relation to the representation of women and minorities suggests
that there has been a significant tendency within the press which leads to the publication of
prejudicial or pejorative references to race, religion, gender, sexual orientation or physical or
mental illness or disability. Whether these publications have also amounted to breaches of
the Editors” Code in every case is debatable, but in the ultimate analysis is littie to the point.
That failure has, in the main, been limited to a section of the press and may well stem from an
undue focus on seeking to reflect the views (even if unsuccessfuily) of a particular readership.
A new regulator will need to address these issues as a matter of priority, the first steps being
to amend practice and the Code to permit third party complaints.

9. Inaccuracy

9.1 It is not by accident that the Editors’ Code begins with a requirement for accuracy:* it is
the foundation stone on which journalism depends. For that reason, the extensive evidence
heard by the Inquiry of problems with basic accuracy in parts of the press caused significant
concern. In what follows, that evidence is considered in five parts. These are:

(a) evidence of deliberate invention and fabrication of stories hy sections of the press, and/
or a failure to check the truth of invented stories;

M8 hitp://www. leveseninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/07/Submission-from-The-Irish-Traveller- Movement-
March-2012.pdf; http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/07/Submission-from-The-Irish-
Traveller-Movement-April-20121 pdf

A7 Clause 1) of the PCC Code requires the press to take care not to publish inaccurate, misleading or distorted
information, including pictures.



